Sunday 28 October 2012

SebuaH keMaaFaN

Assalamualaikum...
today is the last day for me to rest at home cuz tomorrow i need to come back to school. arghhh.... feel so lazy. hmm...

when i count the day that i'll sit for the stpm, hmm...just left almost 22 days more. oh god! just around the corner. nervous + afraid to face it. 

okay...back to the main point, "Sebuah Kemaafan". bila nak dekat exam, mesti suma orang akan minta maaf dan minta ampun dekat Allah SWT, parents, teachers, friends, right? so, the condition also goes same to me. but...there is a person that i feel very awkward to seek forgiveness.

actually, he's one of my closed friend. we're classmates. but, ada beberapa tahun yang lepas, dia ada buat salah dan silap dekat sahabat baik saya. dia jatuhkan maruah sahabat baik saya depan orang ramai, depan kawan-kawan kami juga. honestly to say, saya memang betul2 bengang dengan dia walaupun bukan saya yang kena macam tu. boleh bayang dak, kalau someone yang closed dengan kita, senang2nya menjatuhkan maruah kita depan orang lain dan dengan senang2nya minta maaf, what do you think? bcuz of my behaviour that is too busybody in his problem, dia cakap benda2 yang kesat dekat saya. yalah...sebab sahabat baik saya just berdiam diri tak balas balik apa pun. saya yang melebih2 pertahankan sahabat baik saya dan saya juga melebih2 marahkan dia.

anyone yang saya dah anggap sahabat baik memang secara tak langsungnya, saya terus anggap dah macam adik beradik sendiri. so, bila ada orang yang melukai hati dan jiwa sahabat2 baik saya, seolah2 orang tu pon macam melukai hati saya juga. that's why laa saya bengang.

so, lepas peristiwa tu, kami dah tak jadi macam dulu. dah tak rapat macam dulu. rasanya, dia dah pon delete saya dari friend's list facebook dia. very2 dissapointed sebab persahabatan yang dulunya harmoni bagai dah jadi sepi. saya penah cakap dekat dia yang walaupun saya terlalu marahkan dia, tapi saya tetap anggap dia as one of my friend. hmm...

saya pernah terpikir tahun lepas nak minta maaf dekat dia. yalah...apa2 pun, saya tetap juga buat salah. tapi...entahlah. maybe sebab perasaan ego? hmm...maybe yes or maybe no.

saya juga sememangnya tahu yang memaafkan kesalahan orang lain itu adalah satu perkara yang mulia. tapi, macam mana kalau kita tetap maafkan dia tapi jauh di sudut hati kita sebenarnya tidak ikhlas pun untuk nak maafkan dia? kiranya, kita maafkan kesalahan dia sebab kita tahu yang memaafkan kesalahan orang adalah perkara mulia. hmm..macam mana tu. benda ni lah yang jadi persoalan aku sejak sekian lamanya. tambah2 pula, tak lama lagi dah nak stpm.

persoalan tu, rasanya kena tanya ustaz or ustazah. tapi, kalau ada readers yang ada pendapat/pandangan or have something to say, just put your comment below. ok? :)

sekian. wassalam... thanks for reading my entry. have a nice day. may Allah bless u :)

12 comments:

  1. Akak join segmen bebanyak..
    cuba klik banner yang dalm post saya tue..
    then view blog diaorg..

    ReplyDelete
  2. @aini shahroni...segmen? ohh..ok2. insyaAllah..lpas stpm, kak try buat. thanks bgtau. :)

    ReplyDelete
  3. @-ytazzi-...thanks so much :) doakan kejayaan saya yaa :)

    ReplyDelete
  4. dear... yg lepas ttp lepas. Lets forgive and forgot. (^^,) kemaafan yg diberi dr hati yang ikhlas memberi ketenangan kpd kita. InsyaAllah.
    Memang susah nk maafkan org, sbb kita manusia biasa. Tp manusia x lari dr kesilapan. =)



    ReplyDelete
  5. thanks kak aina for the great words :) sy dh mintak ampun, mintak maap dekat sahabat saya tu dekat fb. sbb dya belajar dekat kl. so now, i just wait a reply from him.

    ReplyDelete
  6. persahabatan yang dulunya harmoni bagai dah jadi sepi. *pernah terjadi kat kita*.:(

    ReplyDelete
  7. sy harap frenship yg sepi tu dpt jd harmoni balik satu ari nnti. insyaAllah...

    ReplyDelete
  8. saya baru lpas stpm ^^
    aalhamdullilah..moga2 dpt result cemerlng :)

    ReplyDelete
  9. really?? hehe... moga sy, awk n kngkwan kita yg len dpt result cmerlang n dpt masok u. amin... :)

    ReplyDelete
  10. Assalam miss teterbang... Dah terbang sampai mane tuh? Hehe..

    P/s : Yg dah lepas tetap lepas, buka hati kita dgn penuh rasa ikhlas tuk memaafkan sesama kita. Tak ada ruginya kalau kita rendahkan ego untuk perkara yang baik demi mendapat keredhaan dari-NYa.. Renung2kan dan jgn sampai termenung ok. Neway, semoga success dlm STPM & apa jua yg di lakukan. ^__^

    ReplyDelete
  11. wassalam...kak mmz. hehe...takat laa ni, x bley terbang mna. syap patah sebelah. haha..

    sy dh mintak maaf dekat shbat sy. start dari tu, sy try ubah dri sy jd orang yg lbih baik. thanks kak sbb bg nasihat yg berguna. insyaAllah..bulan 3 nnti, result stpm sy kluar.

    ReplyDelete